VILKÅR VED LEVERING AV TJENESTE
MELLOM GRAVPASSERNE (LEVERANDØR) OG DEN (KUNDE) SOM AKSEPTERER DENNE AVTALEN I FORM AV EN AVKRYSNING I BESTILLINGSSKJEMA.
Leverandør: Gravpasserne
Org. nummer: 917274908
Adresse: Vestresand, 8360 Bøstad
Telefon: 40602620
E-post: post@gravpasserne.no
STANDARD ABONNEMENTSVILKÅR
1. Definisjoner og avtalens omfang
1.1 Med ”avtalen” menes disse standardvilkår, avtalens forside, samt eventuelle vedlegg og vilkår som angitt på avtalens forside. ”kunde” betyr i denne avtalen den person som mottar leverandørens tjenester, og som forplikter seg til å oppfylle vilkårene og betale abonnementsavgift for det abonnement som ble valgt ved avtalens inngåelse.
1.2 Leverandøren skal forestå leveranse av tjenester iht gjeldende produktbeskrivelse. Avtalen omfatter levering av de produkter og tjenester som er valgt. Det nærmere innhold i produktene er til enhver tid beskrevet på leverandørens hjemmeside www.gravpasserne.no.
2. Varighet og oppsigelse
2.1 Avtalen har en varighet på ett år (12 måneder) fra dato for registrert bestilling av ønsket abonnement og avtalen kan i denne perioden ikke sies opp, med mindre annet er avtalt skriftlig med kunden. Dersom avtalen ikke sies opp av en av partene senest tre måneder før utløpet av avtaleperioden fornyes avtalen med nye 12 måneder helt til den sies opp.
2.2 Ved avtalens utløp vil utstyr utlånt av leverandør, så som selvvanningskasse med tilbehør, bli fjernet og returnert leverandør så fremt ikke en gjenkjøpsavtale er inngått. Blomsterbed blir fylt med jord og eventuelt sådd igjen etter nærmere avtale med kunden.
3. Pris, betalingsvilkår og vilkårsendringer
3.1 Leverandørens til enhver tid gjeldende priser fremkommer på leverandørens nettside, og ved henvendelse til leverandørens kundeservice. Abonnementsavgiften faktureres forskuddsvis for 12 måneder av gangen så fremt ikke kortere frekvens er valgt. Administrasjons- og fakturagebyr kan påløpe i henhold til de til enhver tid gjeldende satser.
3.2 Abonnementsavgiften kan justeres årlig uten varsel, pr. 01.01. Første justering kan skje ved første årsskifte etter at avtalen er inngått.
3.3 Leverandøren har rett til å gjennomføre endringer i produktene og tjenesten med rimelig varslingstid. Slike endringer kan blant annet være endring av produktsammensetning, tjenestefunksjonalitet og tider for disse. Opplevd kvalitet for kunden på tjenesten skal imidlertid ikke bli dårligere enn ved kontraktens opprinnelige formål.
3.4 Vilkårsendringer til kundens ugunst kan alltid skje som følge av endring i gjeldende lover og forskrifter, pålegg fra offentlige myndigheter, pålegg eller endringer fra kirkegårdsmyndighetene, endringer som skyldes pålagte skatter og avgifter og andre endringer som skyldes forhold utenfor leverandørens kontroll. Slike endringer skal meddeles kunden skriftlig, men medfører ikke at kunden får adgang til å si opp avtalen.
3.5. Hvis en faktura ikke betales innen betalingsfristen, sendes purring og eventuelt inkassovarsel i henhold til inkassolovens bestemmelser. Ved forsinket betaling belastes renter i henhold til lov om renter ved forsinket betaling m.m.
4. Kundens plikter
4.1 Ved å krysse av i bestillingsskjema for å ha lest og akseptert avtalevilkårene bekrefter og aksepterer kunden innholdet i disse «Standard Abonnementsvilkår».
4.2 Kunden skal varsle leverandøren uten ugrunnet opphold om endringer i fakturaadresse eller annen kontaktinfo. Dersom kunden ikke gir slikt varsel, kan heller ikke leverandøren sikre at tjenesten når frem.
4.3 Kunden skal gi leverandøren tydelig informasjon om navn og annen relevant informasjon om den/de som står oppført på gravminnet for det gjeldende abonnement. Dersom leverandør må søke opp slik informasjon selv kan det tilkommet et administrasjonsgebyr for dette arbeidet.
Leverandøren skal motta slik fullstendig informasjon senest på avtalens inngåelsestidspunkt.
Leverandøren vil fakturere fra start av tjenesteleveranse (tidspunkt bestillingen er registrert hos leverandør), med mindre faktisk tjenesteleveranse blir forsinket eller annet er spesifikt avtalt. I forbindelse med spesielle kampanjer/tilbud, kan fakturering og oppstart av tjenesten fravike utover normalen. Kunden skal aktivt bidra til at tilstrekkelig informasjon blir gitt til leverandør.
5. Mislighold fra leverandørens side
5.1 Avvik i tjenestekvaliteten, eksempelvis ved uteblivelse i leveransen eller andre forhold som medfører at kunden ikke mottar tilstrekkelige tjenester, anses som en mangel ved tjenesten. Dette gjelder likevel ikke dersom avviket skyldes forhold på kundens eller kirkegårdenes side som leverandøren ikke har kontroll over eller ansvaret for, så som vedlikehold av kirkegården som gjør gravstedene utilgjengelig.
5.2 Leverandøren skal varsles uten ugrunnet opphold dersom kunden vil gjøre gjeldende at det foreligger en mangel ved tjenesten. Ved reklamasjon har leverandøren rett til å utbedre manglene. Dersom leverandøren ikke har utbedret mangelen innen rimelig tid kan kunden kreve kompensasjon for manglende tjenestetilbud ift det avtalte.
5.3 Ved vesentlige mislighold fra leverandørens side kan avtalen heves.
5.4 Kunden kan kreve erstatning for sitt direkte økonomiske tap som skyldes mangel ved tjenesten. Dette gjelder likevel ikke så lenge leverandøren godtgjør at mangelen skyldes hindring utenfor hans kontroll, og som han ikke med rimelighet kunne ventes å ha tatt i betraktning på avtaletidspunktet eller å unngå eller overvinne følgene av. Med direkte tap forstås nødvendige og dokumenterte merutgifter som kunden er påført som en følge av mangelen. Leverandøren er ikke ansvarlig for indirekte tap.
5.5 Leverandørens erstatningsansvar etter punkt 5.4 er begrenset til maksimalt 3 måneders abonnementsavgift.
6. Force majeure
6.1 Ingen av partene er ansvarlige for mislighold som etter vanlige regler anses som force majeure.
7. Overdragelse
7.1 Leverandøren har rett til å overdra denne avtalen til en annen virksomhet som fyller relevante krav til å drive tilsvarende tjenester. Kunden kan bare motsette seg overdragelse dersom det foreligger saklig grunn.
8. Avbrudd i tjenestene
8.1 Leverandør har rett til å utsette tjenestetilbudet ved forhold som medfører problemer med å gjennomføre dette. Det kan feks være værforhold, tilgjengelighet o.l. Leverandør skal tilstrebe og varsle om utsettelser dersom disse varer over lengre tid. Slik varsling kan gjøres via sosiale medier, på nettsiden eller via andre elektroniske kanaler.
8.2 I nødssituasjoner, herunder force majeure, alvorlige trusler mot helse, sikkerhet eller miljø, naturkatastrofer, krig eller krigslignende tilstander, omfattende streik eller lockout, samt ved alvorlig fare for sabotasje mot nett eller tjenester, eller pålegg om stenging av sendinger, har leverandør rett til å gjennomføre avbrudd eller begrensninger i tjenesten, samt å avskjære adgangen til tjenesten for nye kunder. Leverandør er uten ansvar for kostnader eller tap som kunden måtte bli påført som følge av de nevnte tiltak.
9. Tvisteløsning
9.1 Tvister skal søkes løst i minnelighet. For øvrig vedtar partene at tvister skal kunne bringes inn for de ordinære domstoler, og at Lofoten tingrett er avtalt verneting